9/26/08

Kvinne (+ svart) = prostituert?

Jeg fylte år nylig. For å markere det gikk jeg ut med to venninner, hadde litt vin, og danset på en klubb. 
På vei hjem, på Karl Johanns gate, fortsatte vi å kose oss. Vi tok bilder - byen om kvelden er vakker, fortalte historier, lo høyt, tøyset med hverandre! Venninna mi hadde til og med, en flaske vin. Uff, det var lenge siden sist jeg hadde hatt det så moro utendørs.


Mens vi gikk langs gata, mot sentralstasjonen, rett ved stortinget, kom det en ung man, og spurte en av venninnene mine: ”Ustedes hablan español?” (”Snakker dere spansk?”) Han må ha hørt at vi pratet på portugisisk… eller ikke.

Og hun svarte, mens pekte på meg ”hun kan”. Og jeg, alltid villig til å hjelpe, tenkte at han trengte informasjon om noe, var kanskje en bortkommet turist. Men jeg ble sjokkert når han spurte meg ”Cuanto me pueden cobrar por acostarme con ustedes?” (Hvor mye tar dere for at jeg kan legge meg med dere?)

I min sjokktilstand svarte jeg han ”Si nos preguntas eso porque somo mujeres, ve y preguntale a tu madre. Si para ti todas las mujers son putas, pues ella tambien lo es.” (Spør du oss dette fordi vi er kvinner, da kan du like godt spør mora di. Er alle kvinner du ser horer, da er hun det òg).

For min yterligere sjokk sier han ”dere må prøve å forstå meg…”, men da gikk venninna mi ganske opprørt mot han, mens hun visste han flasken, og sa ”Prøv du å forstå denne flasken her!”

Og jeg var så opprørt at jeg ville bare snakke med han, og fortelle han alt som gikk i mitt hjerte mot slike menn. Men han må ha skjønt at venninna mi var også seriøs om dette med flaska. Han bare sa ”perdon, perdon” (beklager, beklager), og løp sin vei.

No comments:

Post a Comment